20. října 1978 se odehrál jeden z nejzáhadnějších případů v historii letectví. Mladý australský pilot Frederick Valentich zmizel beze stopy během rutinního letu nad Bassovým průlivem. Jeho poslední slova, popisující setkání s neidentifikovatelným objektem, dodnes fascinují lovce záhad a UFO nadšence po celém světě.
Pozadí události
Frederick Valentich byl 20letý pilot s licencí soukromého pilota a 150 nalétanými hodinami. Toho osudného večera vzlétl v 18:19 místního času z letiště Moorabbin v Melbourne, s cílem doletět na King Island v Bassově průlivu. Let měl trvat přibližně 75 minut.
Průběh letu
Valentich pilotoval jednomotorové letadlo Cessna 182L. První část letu probíhala bez problémů. V 19:06 však Valentich kontaktoval řízení letového provozu v Melbourne s neobvyklou zprávou.
Záhadná komunikace
Přepis radiové komunikace odhaluje znepokojivý vývoj situace:
Valentich: „Melbourne, tady Delta Sierra Juliet. Je ten letový provoz v mé oblasti vojenského původu?“
Melbourne: „Delta Sierra Juliet, žádný známý provoz.“
Valentich: „Melbourne… Zdá se, že vidím velké letadlo v 5000 stopách.“
Melbourne: „Delta Sierra Juliet, můžete určit typ letadla?“
Valentich: „Nemohu potvrdit, vidím čtyři jasná světla… Vypadá to jako přistávací světla.“
Komunikace pokračovala, přičemž Valentich popisoval objekt jako kovový, s lesklým povrchem. Hlásil, že objekt krouží nad jeho letadlem a že jeho motor začíná vynechávat.
Poslední slova
Poslední zaznamenaná slova Frederica Valenticha byla: „Vznáší se nade mnou… to není letadlo.“ Poté následoval 17sekundový kovový skřípavý zvuk a spojení bylo přerušeno.
Pátrací akce
Rozsáhlá pátrací akce byla zahájena téměř okamžitě. Zapojilo se do ní několik letadel a námořních plavidel. Pátrání trvalo pět dní, ale nebyly nalezeny žádné trosky ani stopy po letadle nebo pilotovi.
Teorie a spekulace
a) UFO teorie: Mnoho UFO nadšenců věří, že Valentich byl unesen mimozemšťany. Jeho popis neznámého objektu a náhlé zmizení podporují tuto teorii v očích některých lidí.
b) Dezorientace a havárie: Skeptici argumentují, že Valentich mohl být dezorientován a to, co viděl, mohlo být odrazem jeho vlastních světel od hladiny oceánu nebo od Venuše, která byla v té době viditelná.
c) Sebevražda: Někteří navrhují, že Valentich mohl inscenovat své zmizení. Tato teorie je však považována za nepravděpodobnou vzhledem k absenci jakýchkoli důkazů podporujících toto tvrzení.
d) Pašování drog: Objevily se spekulace, že Valentich mohl být zapojen do pašování drog a jeho zmizení bylo zinscenované. Tato teorie však nemá žádné konkrétní důkazy.
Následné události
V roce 1983, pět let po zmizení, byl na pláži Flinders Island v Tasmánii nalezen motor letadla, který mohl patřit k typu Cessna 182. Australské úřady však nikdy nepotvrdily, zda tento motor patřil k Valentichovu letadlu.
Oficiální stanovisko
Australské úřady oficiálně klasifikovaly případ jako nevyřešené zmizení. V závěrečné zprávě se uvádí, že „příčinu zmizení nelze určit“.
Zmizení Frederica Valenticha zůstává jednou z největších záhad v historii letectví. Ať už byl příčinou jeho zmizení kontakt s UFO, letecká nehoda nebo něco jiného, tento případ nadále fascinuje a znepokojuje lidi po celém světě.
Případ Frederica Valenticha nám připomíná, že navzdory našim technologickým pokrokům stále existují události, které nedokážeme plně vysvětlit. Zůstává výzvou pro badatele a inspirací pro ty, kteří věří, že ve vesmíru nejsme sami.
Ať už je pravda jakákoli, příběh Frederica Valenticha zůstává působivým příkladem toho, jak tenká může být hranice mezi známým a neznámým, mezi vysvětlitelným a nevysvětlitelným. Jako takovým zůstává jeho případ otevřenou kapitolou v knize záhad našeho světa.